Korfbal Spelregels binnen het korfbalspel

In het korfbalspel is het de bedoeling op de bal zo vaak als mogelijk door de korf van de tegenstander te gooien. Elk team heeft op haar helft een korfbal met een hoogte van 3,5 meter. Aan deze korfbal wordt dan ook de korfbal korf opgehangen. Bij de jeugdige spelers is de korfbalpaal op 2,5 tot 3 meter hoogte.

Een team heeft 8 spelers. Deze bestaat uit 4 mannen en 4 vrouwen. Spelers moeten de bal gooien, maar het is absoluut niet toegestaan om de bal aan te raken met de benen of voeten. Korfbal is namelijk een hand sport. Het lopen met de bal is net zoals bij het basketballen verbonden. Het team welke de meeste punten weet te scoren wint daarmee de wedstrijd. Een doelpunt wordt gemaakt door de bal bovenaf de korf van het ander team te gooien.

Korfbal kan worden gespeeld in een zaal, maar ook op een veld. In de lente en in de zomer spelen spelers graag op het veld. In de winter en herfst spelen spelers graag in een zaal. Er zijn drie wedstrijden per jaar, waarvan er een in een zaal wordt gespeeld en twee op het veld.

Puntentelling korfbal wedstrijd

Punten kunnen door de spelers worden gemaakt door de bal door de korf van het ander team te gooien (van bovenaf). Hiervoor geldt dat de bal helemaal door de korf moet gaan. Wanneer een speler de bal van onderen door de korf gooit en deze er weer van bovenaf in valt, wordt dit niet als een gemaakt doelpunt gezien. In sommige gevallen kan de scheidsrechter er een uitzondering van maken als de bal vanaf een hele grote hoogte weer in de korf terecht komt. Elke keer dat de bal volledig door de korf van het ander team valt wordt er een punt opgeteld bij de scoretelling.

Hoe te scoren binnen de korfbalsport

Spelers kunnen scoren door afstandsschotten. Dit is een schot vanaf 6 tot 10 meter afstand. Een andere manier van scoren is de doorloopbal. Je kunt ook scoren door een strafworp. Een strafworp kan worden gemaakt door en team als het ander team een spelregel overtreden heeft. Als een speler een andere speler van het aanvalsteam in het spel belemmert tijdens de aanval, dan kan dit reden zijn voor een strafworp als consequentie op de overtreding. Je kunt ook scoren door het doen van een vrije worp. Er zijn dus verschillende manieren om doelpunten te maken en dit maakt het spel alleen maar leuker.